Nog eventjes... - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu Nog eventjes... - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu

Nog eventjes...

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

08 Mei 2008 | Brazilië, Fortaleza

...en dan ga ik al op outreach!! Volgende week en de week erna hebben we nog les, vooral over het land waar we heen gaan, en dan is het al zover! We zijn veel aan het voorbereiden, leren dans en drama, hebben discussies over kledingvoorschriften (voor Brazilianen echt een probleem, moeten alles zo'm beetje nieuw kopen omdat hun kleren te bloot zijn) en hebben veel bijeenkomsten omdat de financiën nog steeds niet rond zijn. Er zijn mensen die nog steeds hun DTS hier moeten betalen. Maar tot nu toe hebben we 19 van de 28 tickets kunnen kopen door middel van giften aan de school! Dus we komen er wel... Met een beetje meer geduld elke dag.

Op dit moment, deze week, hebben we les van Jim Stier, hij is de oprichter van YWAM hier in Brazilië en heeft dus erg veel ervaring en kennis om met ons te delen! Als ik zo hoor van de staff zijn we echt bevoorrecht als DTS met zoveel goede sprekers!
Deze laatste weken is het programma wel ontzettend vol. Ik heb laatst mijn uren geteld van alle lessen, werkuren, project, small groups... En kwam uit op 55 uur! Daarnaast nog boeken lezen, journal bij houden elke week, zelfstudie om alles te laten bezinken, voorbereiden van bidstonden... en niet te vergeten, uitrusten!

Dus vorige week was ik een beetje ziekjes en zat ik er weer even doorheen. Ik miste mijn eigen privacy ontzettend, mijn eigen tijd inplannen, het voeren van wat diepere gesprekken met mensen, het alleen slapen in je eigen kamer! Brazilianen zijn heel erg relatie gericht, maar meer horizontaal en niet diep als wij, dus veel vriendschappen die ze dan ook heel makkelijk maken. Dus elke keer als je iemand ziet lopen moet je ontzettend vrolijk hoi zeggen of anders betrekken ze het heel erg op zichzelf. Zo klopte ik op de deur van de slaapkamer naast mij om voor Sonia te vragen en een ander meisje uit de kamer was echt beledigd omdat ik steeds naar Sonia vraag.. Maar met Sonia heb ik echt een goede vriendschap opgebouwd, want ze spreekt engels en met haar kan ik gewoon gesprekken voeren! Ik kan eigenlijk met iedereen van de DTS erg goed opschieten, maar kan gewoon niet diep gaan vanwege de taal...
Dus je bent constant mensen aan het bevestigen en dat kostte me best veel energie in het begin. Nu ben ik er wat meer aan gewend, maar als je niet lekker in je vel zit heb je daar gewoon echt geen zin in! Mensen gaan dan niet even naast je zitten en met je praten, ze houden afstand want huilen doen ze hier alleen als er iets ergs met je is, maar proberen je op te beuren terwijl je daar dan juist geen zin in hebt!
Maargoed dat was vorige week.. Ik was ontzettend moe en miste mijn vrije tijd, maar juist door zo'n vol programma leer je veel. Want al met al is DTS niet om je hoofd vol te stoppen met informatie over God en het zendingswerk, maar te leren toepassen en op basis van relaties te leren. Dus juist in frustrerende momenten leer je het meest!

Afgelopen weekend was de familie van Sônia hier in Fortaleza (haar ouders en twee zussen) en zondag ben ik samen met Andres (jongen uit Acuador/Spanje) en Murilo (stafflid) naar de stad te gaan en werden we meegenomen naar een luxe Japans restaurant! Het eten was echt heerlijk en super leuk om alvast de sfeer en cultuur te proeven van Azië! En zoals je op de foto's kunt zien hebben we 's avonds ook nog uitgebreid pizza gegeten. Ze hadden zoveel besteld (je besteld hier grote familie pizza's) dat we een hele overgebleven pizza mee terug naar de basis konden nemen om mijn mede studenten mee te verrassen! (je kunt hier in restaurants je overgebleven eten gewoon laten inpakken en mee naar huis nemen...)

Verder wat foto's van de basis, in de les, presentaties van het boek dat we moesten lezen deze week, werktaken van de jongens: alle bomen zijn kaal hier op de basis. De drie foto's van twee meisjes met mijn laptop zijn van Geici(ane) links en Val(diane) rechts. Zij zijn mijn lieve, engels sprekende, small-group- en kamergenootjes, die nu (zoals je kunt zien) na twee maanden een beetje beginnen los te komen ;) Ooh en een foto van mij met mijn verknipte longsleeves, want ik kan hier geen kleding kopen, waar ik op gerekend had, alles is veel en veel te kort!!

Verder heb ik nog wat leuke nieuwtjes van thuis, maar ik heb nog even geduld, want weet niet of ik het al bekend mag maken!
Dus gek misschien voor jullie om in te leven in leven hier, maar ik vind het ook moeilijk voor te stellen hoe alles is als ik straks weer terug kom!
Dus schroom niet me te mailen en me up te daten over alles in Nederland!

Ik ga vanavond maar eens vroeg mijn bedje op zoeken... Nadat ik de foto's heb geladen natuurlijk!

Slaap lekker en voor jullie alweer een goedemorgen bijna!

Veel liefs en een Braziliaanse knuffel, tia Suus

  • 09 Mei 2008 - 00:40

    Melanie:

    hahahaha voor mij is het nog goedeavond!!!!! leuk zo telkens even je berichtjes te lezen en jouw indrukken vd cultuur te zien!!! klopt wel aardig! Hey als je vh weekend eens hier heen wilt komen ben je altijd van harte welkom he!? liefs uit aquiraz!!!

  • 09 Mei 2008 - 06:11

    Mama:

    Nou meid dat was weer een heftige tijd voor jou.Ik ben wel blij hoe je er steeds weer zo positief doorheen komt.misschien toch nog even lekker terugtrekken bij Melanie? Even afstand voor de grote reis begint met een lekker boek of zo? je merkt wel dat je moeder het weer niet kan laten er iets over te zeggen maar ik gun je zo graag een beetje rust.heel veel liefs Mama

  • 09 Mei 2008 - 07:10

    Mark:

    Het is leuk om die grote verschillen in de culturen te ervaren.De moeite die je daar af en toe hebt met de aanpassing aan die cultuur die zal je straks ook weer hebben als je je moet aanpassen aan de gesloten nederlandse cultuur. Mooie ondergelopen weg op de foto, het zal nu vast wel veel regenen of valt het wel mee?

    Voor wat betreft het nieuws van thuis, dat is geen geheim meer hoor!

    Heb je echt nog wel genoeg foto's, hoeveel zit je nu in totaal op?

  • 09 Mei 2008 - 07:48

    Miriam:

    Lieve tante Suus (ha,ha!),

    Leuk dat je er weer zoveel foto's op hebt gezet. Ziet er goed uit hoor, de sushi! Waarom zijn de bomen kaal? Zo te zien hebben jullie ook wel wat regen gehad. Hier is het eindelijk lekker zomer, dus dat wordt genieten van het strand komend weekend, joepie! Veel succes met alle voorbereidingen, dikke kus van ons.

  • 09 Mei 2008 - 08:30

    Tina:

    Long live doggy bags! Will the Dutch ever catch on???
    Moeilijk zo de rust van God te vinden in the midst of the rushing winds of life. Toch heb je het eens weten te pakken, kan je het telkens weer beter terugvinden.
    I bless you dear sister with God's insight, patience, deep friendship and inner peace.
    Succes met de voorbereidingen.

  • 09 Mei 2008 - 15:03

    Ida:

    Hai lieverd,
    Dus ik mag toch zeggen dat we opa en oma worden, heb ik begrepen.
    fantastisch he mensen iedereen die ons kent en dit berichtje leest. We zijn er helemaal vol van.En jij wordt nu echt tante leuk he?

  • 10 Mei 2008 - 11:12

    Bon:

    Hey die lieve Suus,

    Wat leuk al die foto's toch weer... Dus de reis komt al erg snel? omdat ik niet weet of ik je daarvoor nog 'spreek' bij deze alvast heel veel van Gods zegen gewenst! (ga namelijk vandaag op vakantie naar Spanje, jaja o.a. m'n broer weer zien)
    Fijn om te horen dat je de andere meiden al beter leert kennen (en ze engels spreken, :)Kan me goed voorstellen dat je af en toe even lekker wilt doorbomen ovr al die gebeurtenissen, die je momenteel meemaakt...
    Je bent in m'n gedachten en gebeden, veel liefs en dikke knuf,
    Bon.

    P.s.: wat een mooie vlinder op die foto's.. doet me goed! (you know why)
    wat een lieve schat ben je toch!

  • 10 Mei 2008 - 11:14

    Bon:

    Oh.. vergeten... VAN HARTE GEFELICITEERD 'TANTE SUUS' (voor de ouders en rest van de familie)

  • 10 Mei 2008 - 18:45

    Wout-Jan:

    Hoi Suus,

    We blijven voor je bidden hoor! Probeer goed voor jezelf te zorgen.
    Nog even en dan begint de grote reis, weer een nieuwe stap....spannend hoor.

    Hier is alles goed, Het gaat deze week 'iets' beter met Jacintha. Gelukkig maar, het weer werkt ook erg mee. 28 graden, veel zon en geen wind....heerlijk!

    Goed hé dat we oom en tante worden...erug cool. Nou de laatste lootjes in Brazilie, geniet ervan!

    Groeten uit Harderwijk,

    WJ en J

  • 12 Mei 2008 - 20:35

    Ingrid:

    Hoi Lief Suusje,

    Wat geweldig leuk hè, tante worden, raak je al aan het idee gewend? Iedereen van harte gefeliciteerd.
    Jammer dat het even minder ging van de week, maar je hebt ook weer veel om naar uit te kijken. De volgende reis ligt al weer in het verschiet, maar probeer nog wel even wat tijd voor jezelf te vinden.
    Bedankt voor je moederdag "kado", ik was er erg blij mee. Was raar zo'n eerste moederdag zonder eigen moeder, maar gelukkig was Wousie er. Was erg fijn.

    Liefs en heel veel knuffels,
    Ingie


  • 13 Mei 2008 - 08:44

    Mir:

    he suus!
    Probeer me langzaam maar zeker bij te werken met het lezen van alle berichten die ik heb gemist toen ik op outreach was!
    Leuk he al dat geheimzinnige gedoe over waar je naartoe gaat op outreach en niet de gelegenheid hebben om het gewoon vrij te zeggen op internet haha weet er alles van!
    In augustus hebben we een date..jij fotoos van jouw dts en ik van de mijne plus outreach! yaay

    Geniet van je laatste weekjes, succes met voorbereiden? en ga je trouwens naar de hoofdplaats? Tijdens de O.S?

    Nou spreek je snel!! BTW naja ik mail je wel even hihi

    xxx

  • 13 Mei 2008 - 09:18

    Petra Schür:

    Hoi Suus,
    `t word nou wel spannend hé?!
    Nog maar 2 weekjes en het gaat allemaal al zo snel.
    Geniet er nog maar van,
    liefs tante Petra.

  • 18 Mei 2008 - 17:13

    Ina En Albert:

    hoi Suzan,
    Fijn om te horen dat alles goed met je gaat, ook al is niet altijd alles leuk, maar leer je wel van alle situaties.
    Ook de vele foto's geven ons een impressie van hoe het er bij jou aan toegaat.
    We hopen dat je in alles zult groeien in je relatie met God en dat je ook op de outreach zijn kracht en vrede mag ervaren
    om door Hem gebruikt te worden en veel vrucht te dragen tot verheerlijking van de naam van Jezus.
    Veel zegen en groetjes,Ina en Albert

  • 18 Mei 2008 - 20:48

    Paps En Mams:

    Lieve Suus,

    Even een berichtje van ons uit Casa Sonia Spanje. We waren benieuwd of er nog iets nieuws te melden is. We hebben een onvergetelijke tijd gehad met de familie en vrienden van Oscar en Kristel. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk voor je vast te leggen op film en foto. Er zal nog wel het nodige gepubliceerd worden op de website van het bruidspaar. Zodra dat er op staat geven we een berichtje.
    Hoe is het met de fondswerving? Gaat het lukken? We denken aan je.

    Liefs Arie en Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Fortaleza

DTS Brazilië & China

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2009

LTS en de feestdagen

24 September 2008

Amsterdam!

31 Augustus 2008

Thuis!

22 Augustus 2008

Terug in Brazilië!

19 Augustus 2008

Nog 11 dagen...
Suzan

Actief sinds 27 Jan. 2008
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 25460

Voorgaande reizen:

07 April 2009 - 14 Mei 2009

Familiebezoek Ecuador

29 Februari 2008 - 30 Augustus 2008

DTS Brazilië & China

Landen bezocht: