Chaos! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu Chaos! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu

Chaos!

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

10 April 2008 | Brazilië, Fortaleza

Lieve allemaal,
eindelijk even rust in de drukte, iedereen is naar projecten toe en ben nu wel blij dat mijn project op zaterdag is! We hebben nu namelijk 70 andere studenten van 2 andere DTSen (Recife en Crato) bij ons op de basis en hebben twee weken samen met hen les (deze week en volgende week) en volgend weekend hebben we 4 dagen lang een nations to nations evenement vanuit YWAM hier in Fortaleza waar in totaal zo'n 2000 mensen op af komen! Veel vanuit Fortaleza en omgeving, maar ook veel YWAMers van de hele wereld, waaronder dus de twee DTSen die er nu zijn.
Maar het is super gezellig! Er zijn 13 internationale studenten in de DTS van Recife (volgens mij allemaal uit engels sprekende landen als US, Zuid Afrika, Engeland en Nieuw Zeeland) en een gezin met 8 (!) kinderen uit Canada waarvan de ouders DTS doen. Dus echt even heerlijk om gewoon weer wat meer gesprekken in engels te hebben en nieuwe mensen te leren kennen.
Vorige week hebben we veel voorbereid voor deze weken. Het hele terrein werd op zijn kop gezet en schoongemaakt. En ik ben drie dagen bezig geweest om voor iedereen een persoonlijk welkomstkaartje te maken.
Deze week hebben we les van onze base-leider Steve. Hij heeft het over (hoe kan het ook anders) "from the nations to the nations". Hoe iedereen geroepen is voor iedereen. Hoe één cultuur of taal of etnische groep nooit God helemaal kan bevatten en hoe goed het dus is om bij elkaar te komen, van elkaar te leren en samen Hem te eren!
Vorige week zaterdag zijn we weer naar het project geweest en daar heb ik nu ook eindelijk wat foto's van! Dit keer waren er 15 meiden en dat schijnt best wel wat te zijn! We hebben dansles gegeven, een drama stukje gedaan en in kleine groepjes nagepraat en voor ze gebeden. Toen we ze vroegen waarvoor vertelden de meeste meiden over hun familie: ouders aan de drugs en alcohol, ziekte en werkloos. Maar het is echt goed om te zien hoe de kinderen opleven in zo'n middag!
Ik heb nog geen foto's van de menigte en drukte hier, maar wel dus foto's van het project, een keertje lunchen énnn een foto van Google Earth met onze basis!
Veel liefs Suzan

• 10 April 2008 - 18:29

Hillie:

Hey Mooi Mens,

geweldig om je verhalen te lezen... ik heb even geen tijd voor een lange reactie, volgende week vakantie, dan krijg je een vet lange mail van mij. (waar je dan dagen over doet om m te lezen :)

xxx

Hillie

• 10 April 2008 - 18:30

Hillie Ps.:

whoehoei
    de eerste reactie op dit bericht :)

• 10 April 2008 - 18:31

Mark:

Lekker hangmatje en guarana, ik zal vanavond hier een blikje open trekken, maar daar smaken ze toch echt lekkerder.

• 10 April 2008 - 20:18

Arie En Ida:

Wat een mooie impressie van het project, je ziet de kinderen stralen en daar wordt je blij van he?
    Leuk voor je al die nieuwe mensen en evenementen.We zijn zo blij met je uitgebreide berichten, net of we er dan toch een beetje bij zijn.
    Dikke knuffel van ons.

• 11 April 2008 - 01:19

Suzan:

Wauw Mark! Kun je in Nederland Guarana kopen? Dat is goed om te horen voor als ik terug ben in Nederland! :D

• 11 April 2008 - 06:50

Joke Van Soest:

Hoi Suzan,
    Leuk om van je te horen, toen ik vanmorgen vroeg mijn gmail opende vond ik het chaos bericht. Mooie foto,s en hartverwarmend te lezen wat jullie voor anderen betekenen. Is zo'n hangmat nu echt comfortabel. In Amsterdam heb je een hangmattenwinkel, misschien iets voor je kamer in Ede, voor als je heimwee krijgt naar Brazilië. Van Arie kregen we een mailtje over de de coordinate van Google earth, ik ga het vanavond even uitproberen. Succes.

Liefs, en groetjes ook van Anton, Anne en Myra.

Joke

• 11 April 2008 - 09:06

Miriam:

Hi Suus,

Wat een super foto's weer! Heel leuk om al die kinderen te zien, volgens mij moet het veel voldoening geven om iets voor ze te kunnen betekenen. Ook fijn dat je nu wat mensen zijn met wie je Engels kan kletsen. Eneh, die hangmat ziet er wel heel relaxed uit...!
    xxx

• 11 April 2008 - 22:19

Ingrid:

Zat me toch af te vragen wat het nou was dat Guarana, ff gegoogeld :
    Wat is Guaraná nu precies? Wat ons betreft, is het vooral een cafeïnehoudende plant die gebruikt wordt als grondstof voor een frisdrank. Hoewel we niet zullen ontkennen dat het gebruik van Guaraná effecten heeft die vergelijkbaar zijn met die van koffie (cafeïne), is het vooral de typerende en exotische smaak die Guaraná drankjes zo interessant maakt. De beste merken hebben een fruitige smaak, zijn niet te zoet, en hebben een plezierige nasmaak.

Geen wonder dat je het zo lekker vindt, er zit cafeïne in, ouwe koffieleut ;-)
    Fijn je bericht weer te lezen, klinkt ontzettend leuk al die mensen bij elkaar.
    Geniet ervan, liefs en heel veel knuffels,

Ingrid

• 12 April 2008 - 12:40

Pieter:

Hoi Suzan, heel leuk om weer even een kijkje te kunnen nemen in jouw wereldje van dit moment. Hartelijke groet uit het Harderwijkse van Pieter & Trudy, Tim en Marianne.

• 12 April 2008 - 16:34

Mark:

Helaas Suus, het is niet in Nederland te koop. Wij hebben het meegenomen uit Brazilie en Ghislaine neemt het regelmatig mee uit Portugal, daar kan je het wel krijgen.

• 13 April 2008 - 18:38

Marina:

Wat fijn Suzan dat jullie aan de meiden een stukje vreugde kunnen brengen door dansles, en ervoor ze te zijn in aandacht en gebed.
    Jij bent elke dag in mijn gebed en zegen je voor al het werk wat je daar doet.
    Hartelijke groeten en ik kijk steeds weer uit naar je belevenissen.

• 16 April 2008 - 17:12

Petra Schür:

Hoihoi Suus,
    fijn te zien dat het je goed gaat.
    Geen culture shock te zien, gelukkig.
    Geniet er maar van, liefs van mij.

• 17 April 2008 - 14:32

Vera:

Ha Lieve Suzan!
    Wat heerlijk om te lezen en horen dat het zo goed met je gaat. De foto's geven een mooi beeld over hoe je het daar hebt. Je moeder vertelde dat je je al zo goed kon redden met de taal. Knap hoor!
    Suzan tot de volgende "hoi."
    P.s. was de vruchtenhagel nog hagelsslag, of was het een druipende massa geworden?

• 18 April 2008 - 10:27

Oscar En Kristel:

Hai Suus,

Allereerst bedankt voor je lieve kaartje, vonden we echt helemaal leuk. Zo ben je toch een beetje bij de bruiloft..

Wat grappig om te lezen dat jij Guaraná ook zo lekker vind.. Oscar is er ook helemaal verslaafd aan, maar helaas voor hem verkopen ze het in Nederland niet zo veel.

Heb je een beetje profijt van het boekje "hoe en wat in het portugees?" of is het nog steeds handen en voeten werk??

We zijn werg benieuwd.
    Geniet er nog van!