Mountainbiken! - Reisverslag uit Peking, China van Suzan Haar - WaarBenJij.nu Mountainbiken! - Reisverslag uit Peking, China van Suzan Haar - WaarBenJij.nu

Mountainbiken!

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

03 Augustus 2008 | China, Peking

Weer een berichtje om jullie te laten weten van de vier beste dagen van mijn outreach tot nu toe! Afgelopen week ben ik -met 4 anderen uit mijn team, een team van 7 andere Brazilianen en 1 Chinese en 4 Braziliaanse leiders die hier in China wonen en ‘werken’- voor 4 dagen wezen mountainbiken van dorp tot dorp in het binnenland van China. Het was super om door de bergen te rijden, in de stilte voor het eerst in 5 maand ;), maar het beste was om de dorpen en de mensen te bezoeken! We bezochten 2 dorpen per dag en aan het eind van de dag fietsten we naar een dicht bijzijnde stad om een hotel te zoeken.
De mensen in de dorpen waren natuurlijk ontzettend verbaasd om ons te zien en veel vroegen waarom we naar hun dorp kwamen en waarom we niet naar Beijing gingen. Maar ik denk dat ik dit niet zou willen inruilen voor Beijing!
Steeds zie je armere mensen en meer afgelegen plekken, maar wat voor de hele wereld hetzelfde is is dat uiteindelijk materiaal niet gelukkig maakt. In deze dorpen was het niet zozeer de armoede dat me raakte, maar de sfeer die er hing. Iedereen beschuldigd elkaar er heerst ontzettend veel angst, vooral onder de kinderen. Angst ‘om gezicht te verliezen’. Iedereen vernederd elkaar. Als je een moeder verteld hoe mooi of slim haar kind is zal ze je uitlachen en zeggen (waar het kind bij is) dat het dom en lelijk is, omdat ze bang zijn dat de goden horen dat het kind goed is en hem iets aandoen om dat in de weg te staan. De kinderen worden dus nooit bemoedigd of bevestigd in wie ze zijn. Het was dus geweldig om gewoon met ze te zingen en te spelen en ze te complimenteren (sommige spraken engels)!

Nu in Macau zijn er enorm veel rijke mensen, maar voor hen geldt hetzelfde als in de dorpen... De sfeer hier is vreselijk.
Toen we de grens overstaken, rook ik overal alcohol. Iedereen om me heen was dronken. Macau is echt het Las Vegas van China. Mega Casino's, ontzettend veel alcoholisme en prostitutie. Een man in het dorp offerde ons zijn kleindochter aan, om mee te nemen naar Macau....
Het is een eiland en dus erg afgezonderd. Het heeft eigen regering als HK en dus prostitutie is hier legaal.
Toen we aankwamen waren opeens alle borden en namen in Portugees!! Macau is een kolonie van Portugal, net als Hong Kong is van engeland. We kwamen dus allemaal Chinezen tegen die Portugees praatten. Misschien dat ik nu naast Portugees praten ook leer het juist te schrijven!

Ik heb hier verder nog niet veel gezien. We kwamen vrijdagavond rond een uur of 1 pas thuis en gister had ik een vrije dag om bij te slapen. Vanmiddag hebben degenen van fietsen weer vrij en morgen ook omdat dat vrije dag is voor iedereen. Echt heerlijk!
Vandaag komen twee jongens terug uit het binnenland die daar de vorige keer langer zijn gebleven en dan zijn we eindelijk compleet!

Ik zal weer wat foto's uploaden, dit keer niet mijn eigen, want mijn adapter va mijn camera is stuk!! Zie je mij al zonder camera? Maar gelukkig heb ik nu al de foto's van drie anderen :) Ze zijn dus wel gemixt... Als je je afvraagt: waarom al dat geel (zoals Inge ;)) dan kijk maar naar de trotse Suus op de laatste foto! Die gele was een snel drogend sport shirt en die hadden ze niet in oranje!! Dus excuses.... ;)

Nog 4 weken!!
Hele dikke knuffel, Suzan

ps opnieuw zitten we omhoog met finaciën. Vandaag hebben we nog geld voor eten en dan is het op en we zijn de contacten hier nog erg veel schuldig. Ik heb alles al afbetaald, maar zou je een gift willen geven aan mijn team, mail me alsjeblieft!

• 03 Augustus 2008 - 07:53

Mark:

Hee Suus,

Jammer dat je net zo snel offline was!

Ik kan me voorstellen dat het een hele gave ervaring was om een stukje van het land op die manier te zien. Kan je straks in ieder geval mooi een keertje met ons mee mountainbiken.

Jammer dat je jouw camera niet meer kan gebruiken, kan je niet ter plekke een nieuwe adapter kopen. Macau zal toch wel een goede winkels hebben?

X Mark

• 03 Augustus 2008 - 08:23

Edwin:

Zo das best heftig zo'n bericht op de vroege morgen. Heel veel sterkte daar!

Edwin.

P.S. Een adapter vinden moet toch niet zo moeilijk zijn in China? ;-)

• 03 Augustus 2008 - 10:25

Jander, Melanie & Ef:

super om zo weer even wat over jullie te lezen, groetjes aan iedereen!!!

• 03 Augustus 2008 - 10:54

Aart En Mary:

Hallo Suzan,

Zo zijdelings volgen wij jou, wij vinden het geweldig wat je doet. Groetjes,

Aart en Mary

• 03 Augustus 2008 - 11:44

Tina:

En ik ben al butt-sore na 20 km!! Well done, lady!

• 03 Augustus 2008 - 13:28

Suus:

ik zei de laatste foto, maar hij is ergens in het midden terecht gekomen..!

• 03 Augustus 2008 - 15:57

Vera:

Tjonge, jonge, wat maak je mooie (nou, ja mooie) dingen mee. Ervaringen waar je heel je leven wat aan hebt. Ik zie echt naar je uit. Tot binnenkort, Liefs,

• 03 Augustus 2008 - 20:43

Arie:

Lieve Suus,

Dat is wel even wat anders ipv de trein nu op de fiets. Ook lekker dat je geen bagage op je fiets had. Als ik de foto's zie heeft jullie groep veel bekijks gehad. Leuk om op zo'n manier in kontakt te komen met de lokale bevolking. Het is telkens weer genieten als we weer zo'n uitgebreid verslag van je krijgen. We denken elke dag aan je.

xxx Arie en Ida natuurlijk ook.

• 06 Augustus 2008 - 19:18

Bon:

Hey!! Wat een impressive pictures. Ben er aardig stil van... Sfeer van team komt als gezellig over,gelukkig! Zet 'm op de laatste weken. Zie er naar uit om je weer 'live' te spreken en zien (denk dat meerdere mensen dat beamen, :)
    En Suus, wat zie ik nou? Heb je toch je vis gevangen?!

Huge hug!!!

• 16 Augustus 2008 - 10:55

Nico En Els:

Hoi Suzan,

Even op bezoek in 't Harde,de laatste weken kon ik je mail niet ontvangen. Dus eindelijk weer een reactie!
    Wat heb je veel meegemaakt! Je mountainbiketocht is wel helemaaal het einde denk ik.Dat wordt flink afkikken straks in Nederland!Heel veel plezier en ook sterkte met de laatste loodjes, groetjes. Nico en Els