2e en 3e week DTS - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu 2e en 3e week DTS - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Suzan Haar - WaarBenJij.nu

2e en 3e week DTS

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

25 Maart 2008 | Brazilië, Fortaleza


Het is alweer meer dan twee weken geleden sinds ik echt wat van me heb laten horen hier! Dus ik moet nu ook even hard nadenken wat ik jullie allemaal moet vertellen! Ook ligt het internet er weer uit, dus kan ik niet even terug kijken op mijn andere berichtjes..

We hebben van 10 tot en met 14 maart les gehad van Abner Suarez. Deze week was erg intensief, maar ik heb veel geleerd en we hebben veel lol gehad met hem en vooral om hem! Hij sprak vooral over het hebben van ‘relationship’ met God en dat dit ons doel moet zijn en niet het evangelie verkondigen of werken voor Hem doen. Dat laatste komt wel voort uit een vriendschap met Hem en een verlangen om dat te doen en niet andersom! Je snapt natuurlijk wel dat het wel wat dieper ging in de 5 dagen dat we les hebben gehad van hem! Het was echt een goede tijd. Hij heeft elke dag wel voor iedereen gebeden en veel mensen hebben in hun eerste week al ontzettend grote bevestigingen gehad over plannen die God met ze heeft.
Ook hebben we het deze week gehad over China. Er moest door elke student een aanbetaling voor de ticket (naar Hong Kong!) gedaan worden de maandag erop van 200 reals (80 euro) en 75% had het niet op het moment dat het werd gezegd. Toen maandag heeft uiteindelijk iedereen het kunnen betalen. Twee meisjes uit mijn kamer kregen beide zomaar uit het niets 2000 reals!

Zaterdagmorgen ben ik met een groep van 7 studenten naar het project in de gemeenschap in Fortaleza geweest. We verzamelden in My Fathers House, een opvanghuis voor straatkinderen, met nog meer vrijwilligers en zijn naar ‘de sloppenwijk’ Oitão Preto gegaan. Een echt sloppenwijk is het niet, de meeste huisjes zijn wel iets meer dan alleen een golfplaat boven het hoofd, maar het is er erg armoedig en de huisjes zijn ontzettend klein. Meeste hebben geen stromend water of afvoer en ze tappen de elektriciteit af. Ze zijn deze eerste week ’s morgens gegaan, naar een project met kinderen tot twaalf jaar. Toen we daar aan kwamen in de ‘community’ waren er al kinderen die ons op wachtten en met een arm om mijn middel mee liepen naar het kleine gebouwtje waar we enthousiaste liedjes met ze zongen, er een verhaal werd verteld, liedjes in het Engels werden geleerd en een uitwerking werd gedaan. Hoewel het programma maar 1,5 uur duurde zijn we totaal bijna 7 uur weggeweest. We hebben daar gegeten en de rit er naar toe duurde lang. De rest van de zaterdagen zullen we met deze groep ’s middags gaan naar de tieners en dat zal wel even wat lastiger worden! De wijk is misschien maar 1000 bij 500 meter, maar de grootste drugshandel vindt daar plaats en de tieners zitten er vaak al heel vroeg midden in. Omdat we afgelopen weekend les hadden gaan we aankomende zaterdag daar voor het eerst heen…

De rest van de zaterdag heb ik geslapen en geprobeerd mijn was te doen, maar het water viel uit!! (Gelukkig kan ik nu tegen betaling mijn was door een stel hier op de basis laten doen in hun wasmachine! Echt heerlijk is dat… :D) Zaterdagavond heb ik heerlijk gegeten bij Amy en Shekinah (staff van onze DTS) en daarna had ik mijn one on one met Shekinah.
Zondag zijn we naar het strand geweest, dit keer scheen de zon wel flink en ben ik dus ook goed verbrand. Toen ik mijn spullen aan het pakken was om de bus te halen gooiden ze me in het water waardoor ik de bus miste en nog een uur langer in de zon moest blijven!! Gelukkig is de pijn nu weg en ben ik hard aan het vervellen ;)

Maandag, dinsdag en woensdag hadden we les van Andrew. Hij komt uit Engeland is getrouwd met een Braziliaanse leidt my Fathers House en werkt in de wijk daar. Hem had ik dus al gezien op het project zaterdag! Hij sprak over Gods stem verstaan en door alle voorbeelden die hij noemde, van gewoon hier in Fortaleza uit het project dat ik zelf heb gezien, werd het extra boeiend!

Donderdag waren we vrij, omdat we het hele weekend daarna les zouden hebben.
Vrijdagochtend kwam Dean Sherman om 6 uur aan hier in Fortaleza en om 8 uur hadden we al les van hem! Hij sprak over relaties en ik heb echt dubbel gelegen van het lachen.
Zondag was het natuurlijk mijn verjaardag zoals je hebt kunnen lezen en het was echt een geslaagde dag!! We hadden wel de hele dag door les, maar de lessen waren zo goed dat ik het helemaal niet erg vond!
Gister was de laatste dag dat hij sprak, waardoor we vandaag vrij hebben en morgen nog drie dagen les krijgen van Saolo, staff hier op de basis, volgens mij werkt hij met een andere school hier op de basis, School of the Bible.

Verder begint het leven hier allemaal al wat meer te wennen. Ik ben de bonen met rijst nog niet helemaal zat en de droge broodjes met boter ’s morgens beginnen te wennen! De hitte begint te wennen en mijn Portugees krijgt wat meer gestalte! Ik leer een jongen hier op de basis Engels, Murilo een leider van mijn DTS leer ik Nederlands (hij gaat in september naar Amsterdam voor drie maanden om een LTS te doen, leiderschap training school, jongen op foto met “peer leader shirt”) en iedereen hier leert mij Portugees!

Ik merk aan de sprekers dat we echt een hechte DTS hebben (zij hebben er natuurlijk al velen gezien) en de vriendschappen beginnen steeds dieper te worden.
Toch heb ik vorige week echt wel even last gehad van culture shock.. Dingen gaan hier niet altijd even makkelijk, zoals internet.. En verder is de communicatie soms nog steeds een probleem. Normaal kun je gewoon afspraken maken over hele simpele dingen als de slaapkamer schoonmaken en dat levert nu opeens problemen op. Maar ik leer hier wel echt uit mijn comfort zone te stappen! En daar leer ik gigantisch van!

Ik zal proberen de foto’s te uploaden, het zijn er weer veel! En de foto’s van mijn verjaardag zet ik bij mijn vorige bericht!! We hebben afgelopen vrijdag een etentje gehad bij Steve en Angela (en hun 6 kinderen!), zij zijn de leiders van de basis en we hebben lekker Mexicaans gegeten en een film gekeken. Dus daar zitten ook foto’s van bij en een ander keertje dat we een film keken in de ‘Kapel’ waar we altijd diensten hebben en soms les. Verder nog wat foto’s van de basis, beesten hier en groepsfoto met Abner Suarez.

Heel veel liefs Suus


  • 25 Maart 2008 - 15:28

    Wout-Jan & Jacintha:

    Hey lieve suus,

    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet, leuker was dat we je zondag even aan de telefoon horen. Haha was wel even een gedoe "Ola, ola? Suzan Hollanda!! Maar gelukkig kwam het goed. We hebben je telnr opgeschreven, nu nog even skype downloaden en een headsetje aanschaffen. Dan kunnen we je nog eens vaker bellen. :)

    Dikke knuffel van Jacintha en Wout-Jan

  • 25 Maart 2008 - 17:01

    Minke:

    Heeey lieve Suus !!! :D

    Wat een geweldige verhalen weer !!
    Leuk om die foto's te zien! En het was wel een echte verjaardag he?? Hahaha... echt tof !!!
    Ik vind het nog steeds raar als ik je zo in die totaal andere omgeving zie! Bizar, wij hier in de sneeuw, jij praat over verbranding en strand hahaha !
    Hee meis... We mailen !

    Heel veel liefs, minke

  • 25 Maart 2008 - 17:16

    Mama:

    Wat fijn , nu heb ik dankzij jouw uitgebreide verhaal en de mooie foto's een nog beter beeld hoe je het hebt.
    Ik geniet er van en de mensen lijken me erg spontaan en gezellig.
    Ik heb een hele leuke dag gehad bij Erna in Steenwijk.
    Ik print je verhalen uit en doe ze in een mooi versierde map. Dag lieverd tot horens.

  • 25 Maart 2008 - 17:25

    Wout-Jan:

    Erg leuke foto's Suzan, geeft een goed beeld van de situatie aldaar....
    Toch moet ik één ding kwijt....dat strand......

    Is er nog plek voor iemand? :-) :-)

    Veel zegen,

    Wout-Jan

  • 25 Maart 2008 - 17:37

    Naomi:

    Haaaaaaaai lieve lieve Suus :)
    Zoo eindelijk ff de tijd genomen om al je verhalen te lezen en je foto's te bekijken :D
    Wat ziet het er allemaal heerlijk zonnig en mooi uit! Hier is het wit :P
    En in mijn stageklas maar zingen met de kids: weet je dat de lente komt ;) Die komt gelukkig ook nog wel een keer...
    Oooja, alweer bijna vergeten:
    HAPPY BIRTHDAY!!!!!!!!
    Nog van harte :D:D Weer een nieuw jaartje voor je, wordt vast helemaal top. Goed om te horen dat je zondag een leuke dag hebt gehad daar.
    Volgens mij zit je helemaal op je plekje daar en dat is goed om te lezen. Ik ga nu weer hard aan de slag voor stage&school (jaja dat gaat hier gewoon door) en mail je binnenkort wel over het reilen en zeilen hier ;)
    Een hele dikke knuffel van Noom

  • 25 Maart 2008 - 19:17

    Petra Schür:

    Hoihoi weer Suus,
    zoals je ziet heb ik de weg naar je weblog gevonden. Toch wel makkelijk die automatische waarschuwing, hihi.
    Ik vind het erg leuk om je op deze manier te volgen en te lezen dat het je goed gaat. Houden zo!
    Groetjes tante Petra.

  • 25 Maart 2008 - 19:46

    Anton Poptie:

    Dag Susan,

    Heel bijzonder wat je daar doet in dat verre land. Ik lees dat je al redelijk gewend bent aan de andere omstandigheden, heel goed hoor.
    Een mooie site met veel informatie en veel mooie foto's en wat een prachtig strand. Heel wat anders dan het sneeuwlandschap in Nederland in het afgelopen paasweekend.
    Als ik de foto's van de mensen om je heen zie denk ik dat je je er thuis zult voelen, voor het thuisfront een geruststellende gedachte.

    Het allerbeste gewenst en liefs van Anton.

  • 25 Maart 2008 - 21:37

    Ingrid:

    Hoi Suusje,

    Arm ding, zoveel tekst typen op je vrije dag. En dan nog uren bezig zeker om al die foto's te uploaden. Ga wat leuks doen.........;-)
    Maar je hebt ons weer blijgemaakt hoor. Het was weer fijn om alles te lezen wat je meemaakt en al de foto's te bekijken.

    Liefs en heel veel knuffels,
    Ingrid

  • 25 Maart 2008 - 22:49

    John:

    Ha die suus

    leuke verjaardag gehad lees ik en hoor ik ,fijn zo. wat een mooie les ,dat van eerst een relatie hebben met God en dat dat belangrijker is dan wat dan ook ,en dat de rest dan vanzelf volgt erg goed het zette mij ook nog even aan het denken...... Gaat goed met je daar he !
    nou houden zo .Erg mooie foto's (en lekker veel ook )groetjes en Gods zeggen
    dikke pakkerd en tot schrijfs....

    johnny boy

  • 26 Maart 2008 - 11:20

    Jiska:

    Wow, wat een mega kikker, huge! Echt goor, haha!

    Kus jis

  • 27 Maart 2008 - 00:32

    Pieter:

    Hoi Suzan, wat leuk om jou zo in vol ornaat te zien stralen, en wat een prachtige foto's. Fijn te lezen dat de studies je goed doen en de groep hecht aan het worden is. Een aantal ervaringen mocht je afgelopen zomer in de Oekraïne vast een beetje oefenen, hopelijk heb je er goede herinneringen aan. Genieten doen jullie volop zo te zien, zowel van het strand als tafels vol lekkers. Bedankt dat je ons zo treffend op de hoogte houdt, we blijven je volgen en zien uit naar je volgende bericht.
    Hartelijke groeten, Pieter en Trudy

  • 30 Maart 2008 - 13:12

    Fedde En Alexandra:

    Hoi lieve Suzan,

    Als wij zo je verhalen lezen en je foto's zien, heb jij daar een hele goeie leerzame en vooral opbouwende tijd en je ziet er stralend uit. Even helemaal uit de luxe sferen van het welvarende westen (dit klopt geografisch niet helemaal)en helemaal aangewezen op de zorg van God, de mensen daar uit andere culturen en de gebrekkige levensbehoeften. Voor ons gemakkelijk te zeggen van hieruit, maar toch . . . . Hoewel, je hebt daar t.o.v. hier uiteraard beter weer en een mooier strand !!
    Je leert in een korte tijd heel snel en heel veel op het geestelijke vlak, de talen en de contacten me mensen uit andere landen en culturen. Dit had je hier in NL nooit kunnen leren. Een goeie basis voor straks in China !!!!!!!!

    Hier gaat wat ons betreft alles goed, de film van Wilders heeft niet de verwachte ellende veroorzaakt, Roos zit te stressen voor haar tentamens, de dienst (in het teken van de knedende potten-bakker)was goed, alleen een beetje matig bezocht (een deel van de kinderen was op kinderkamp en sommige ouderen hadden kennelijk moeite met het uur korter, i.v.m. de zomertijd.

    Wij wensen je alle goeds en heel veel zegen toe en wachten verdere berichten en foto's af.

    Fedde en Alexandra

  • 30 Maart 2008 - 16:12

    Vera:

    Ha Suzan!

    Gewoon maar even Hoi!

  • 31 Maart 2008 - 20:30

    Trudy:

    Hoi Suzan,

    Nu net pas tijd genomen om de laatste twee berichten van je te lezen. Ik vind het nog steeds knap van je dat je ons allemaal zo op de hoogte houdt. Wel aan je gedacht op je verjaardag. Bedankt voor je kaartje op mijn verjaardag. Een toepasselijke tekst voor mij voor deze tijd. Ik heb het vieren van mijn verjaardag uitgesteld naar een paar weken later. Tim zit midden in alle werkstukken en toetsen voor z'n examen en hij wil ook graag meefeesten. O.a. daarom... Hij had de afgelopen week ook nog een feestje van een schoolgenoot met als thema 18e eeuw. Hij had beloofd als paus te komen en we zijn dan ook met z'n tweeën bezig geweest om zijn kostuum te creëren. We waren weer helemaal in vorm samen. Ik vind zulke dingen super om te doen. Je zult later wel eens zien hoe het geworden is. Ook voor hier was het trouwens wel warm (twee lakens over elkaar), een t-shirt, korte broek (anders voel je je zo'n meisje!) en mijn onderrok van ons trouwen. En dan nog de mijter en de staf. Wel zonder Jezus eraan, want dat ging ons een beetje te ver. Ik hoop, dat jouw heiliging zich een beetje anders voltrekt. Nogmaals heel veel sterkte, uithoudingsvermogen etc. toegebeden, want het zal hoe dan ook wel een pittige tijd voor je zijn naast alle fijne en goede dingen.

    Liefs, Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Fortaleza

DTS Brazilië & China

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2009

LTS en de feestdagen

24 September 2008

Amsterdam!

31 Augustus 2008

Thuis!

22 Augustus 2008

Terug in Brazilië!

19 Augustus 2008

Nog 11 dagen...
Suzan

Actief sinds 27 Jan. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 25487

Voorgaande reizen:

07 April 2009 - 14 Mei 2009

Familiebezoek Ecuador

29 Februari 2008 - 30 Augustus 2008

DTS Brazilië & China

Landen bezocht: